Ειδικά στα πρώτα χρόνια της ζωής, εκτός από το ψυχαγωγικό χαρακτήρα που έχει, συμετέχει και στην διαδικασία εκπαίδευσης, αρχικά του μωρού, και στην πορεία του νηπίου.
Κατά την προσχολική ηλικία, οι γονείς έχουν το βασικότερο ρόλο στην εκπαίδευση του παιδιού τους. Μέσα από το κατάλληλο παιχνίδι, δίνεται η ευκαιρία στην οικογένεια, να καλλιεργήσει τις δυνατότητες του παιδιού με ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο.
Εξίσου σημαντική είναι και η ασφάλεια της καθημερινότητας του παιδιού, μεγάλο μέρος της οποίας περνά παίζοντας. Είναι λοιπόν και από αυτή την άποψη, η επιλογή του κατάλληλου για την ηλικία του παιδιού παιχνιδιού, ζωτικής σημασίας.
Σε αυτή την ενότητα, θα βρείτε τα κατάλληλα παιχνίδια για τα παιδιά σας, ανά ηλικία, μέχρι το τέλος της νηπιακής ηλικίας. Οι πληροφορίες, βρίσκονται σε βιβλιαράκι που έχει εκδώσει το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού, υπό την επίβλεψη της Αναπτυξιολόγου Παιδίατρου Κας Ι. Αντωνιάδου-Κουμάτου,.
Όπως έχει πει η Κα Αντωνιάδου: το παιχνίδι είναι η πιο προνομιούχος διαδικασία μάθησης και οδηγεί το παιδί στην ολόπλευρη ανάπτυξη.
Καθώς το παιδί μεγαλώνει και έχει ένα σωρό παιχνίδια, πρέπει να έχει τη δυνατότητα να τα φτάνει και να παίζει μαζί τους χωρίς υποχρεωτικά την βοήθεια των γονιών.
Έτσι, πρέπει να φροντίσουν ώστε η αποθήκευσή τους να έχει νόημα, λογική και στόχο.
Όχι όλα άνω κάτω.
Τοποθετημένα ανά θέμα σε μικρά κουτιά, ράφια ή συρτάρια και να επιμείνουν να παίζει με το επόμενο αφού μαζέψει το προηγούμενο παιχνίδι.
Τα μεγάλα κουτιά με παιχνίδια ανακατεμένα μέσα σ’ αυτά δεν βοηθούν στην οργάνωση της σκέψης του.
Σπασμένα παιχνίδια ή παιχνίδια με κομμάτια που λείπουν πρέπει να πετιούνται.
Πρέπει να μάθει ότι δεν μπορεί να παίζει σε όλους τους χώρους του σπιτιού.
Είναι απαραίτητο να τακτοποιούν τα παιχνίδια μαζί του, γιατί έτσι τακτοποιείται η σκέψη του και παίζει πιο χαρούμενο και συγκεντρωμένο.
Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δεν είναι μικροί ενήλικες, οι ενήλικες όμως μπορούν να γίνουν για λίγο παιδιά ;
Το παιχνίδι είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο στη ζωή των παιδιών. Ουσιαστικά είναι το καταλυτικότερο μέσο για την υγιή ανάπτυξη τους(κοινωνικοσυναισθηματική αλλά και σωματική). Κυριώς των παιδιών της προσχολικής ηλικίας.
Το παιχνίδι συχνά γίνεται το μέσο με το οποίο οι γονείς μπορούν να αντιληφθούν πολλά στοιχεία, αδυναμίες, ιδιαιτερότητες ή κλίσεις του παιδιού τους. Βασικό σημείο, λοιπόν αποτελεί η διάθεση του γονιού να παίξει με το παιδί του.
Τα παιδιά θέλουν πάντα να παίζουν !!
Τα παιχνίδια μπορούν να χωριστούν σε διάφορες κατηγορίες.
• παιχνίδια κίνησης
• παιχνίδια μίμησης
• παιχνίδια ρόλων
• στατικά παιχνίδια
• παιχνίδια επιδεξιότητας
Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες κατηγορίες, που μπορεί να συμπεριλάβει πολλές από τις παραπάνω είναι τα αυτοσχέδια παιχνίδια που μπορούν οι γονείς να παίξουν μαζί με τα παιδιά τους μέσα στο σπίτι. Στο σημείο αυτό να σημειωθεί, ότι σε μια εποχή που οι γρήγοροι ρυθμοί έχουν εισβάλει στη ζωή των ανθρώπων, η ανάγκη για παιχνίδι καθίσταται απαραίτητη και στους ενήλικες.
Η περιοχή που ζει μια οικογένεια έχει καθοριστική σημασία για τις επιλογές των παιχνιδιών των παιδιών (χωριό, πόλη, προάστιο).
Την μεγαλύτερη ίσως πρόκληση αποτελούν τα παιδιά που ζουν σε διαμερίσματα και που έχουν σαφώς πιο περιορισμένες επιλογές, ειδικά όσον αφορά στα κινητικά παιχνίδια. Ένα παιδί που θέλει να κάνει ποδήλατο, να παίξει μπάλα ή ακόμα και απλώς να τρέξει αν δεν περιορίζεται από το χώρο που διαθέτει το σπίτι, σίγουρα θα περιορίζεται από τον κανονισμό της πολυκατοικίας (πάντα υπάρχουν εξαιρέσεις).
Ας περιγράψουμε όμως μια σειρά από καθημερινές εικόνες στις οποίες πρωταγωνιστούν οι περισσότερες οικογένειες μέσα στο σπίτι και ας τις διανθίσουμε με ορισμένες «παιχνιδιάρικες» πινελιές στις οποίες τα χρώματα θα επιλέξουν τα παιδιά σας.
• Το άπλωμα των ρούχων είναι μια καθημερινή οικιακή δουλειά, την οποία κάνει η μαμά ή ο μπαμπάς. Στο κομμάτι αυτό μπορούν να βοηθήσουν και τα παιδιά είτε δίνοντας τους παραγγέλματα για το ποιο ρούχο να πιάσουν από το καλάθι και να το δώσουν είτε ακόμα και να το απλώσουν τα ίδια.
Πρόκειται για ένα παιχνίδι – άσκηση, που εξοικειώνει τα παιδιά με τις δουλειές, βοηθάει στη χρωματική διάκριση π.χ. δώσε μου την κόκκινη μπλούζα με τα μακριά μανίκια. Ταυτόχρονα, ασκείται και η λεπτή κινητικότητα των παιδιών, εφόσον με τα μικρά δαχτυλάκια τους προσπαθούν να ανοίξουν τα μανταλάκια, να ξεδιπλώσουν να ξεχωρίσουν και να ισιώσουν τα ρούχα. Αρχίζουν οι πρώτες μαθηματικές έννοιες, «πρώτα θα απλώσουμε τις πετσέτες και ύστερα τα ρούχα και τέλος τα σεντόνια» (έννοια ομαδοποίησης και συνόλου )
• Το ίδιο πράγμα μπορεί να συμβεί και όταν μαζεύουμε τα ρούχα και τα ταξινομούμε μέσα στο καλάθι σε ομάδες.
Ένα καλό παιχνίδι μνήμης είναι το ταίριασμα σε ζευγάρια των καλτσών.
• Όταν φτιάχνουμε φαγητό ή γλυκό τα παιδιά μπορούν να μετράνε τη σειρά και τις ποσότητες των υλικών(π.χ. 3 αυγά, 2ποτήρια γάλα κλπ). Μπορούν να παρατηρήσουν τη σύσταση των υλικών ποια διαλύονται και ποια όχι. Γίνονται μάγειρες και σας προτείνουν το πιάτο της ημέρας
• Στο στρώσιμο του τραπεζιού, εμπλέκω το παιδί μου στη διαδικασία τόσα.... όσα δηλαδή βάζω τόσα πιάτα όσοι είμαστε (δεν πειράζει αν σπάσει το πιάτο...) (μαθηματική έννοια της αντιστοίχισης).
Υπάρχουν απλά παιχνίδια που παίζονται στο σπίτι εκτός από αυτά που σχετίζονται με σπιτικές δουλειές.
Κλασσικό παράδειγμα είναι το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού που έχει πολλές εκδόσεις. Μια από τις απλές είναι να κρύψουμε κάτι σε ένα σημείο του σπιτιού. Εξηγούμε στα παιδιά, ότι όση ώρα θα ψάχνουν, εάν πλησιάσουν προς την κρυψώνα θα λέμε μια λέξη κλειδί (π.χ. ζεστό ή πορτοκάλι), όσο θα απομακρύνονται θα λέμε μία άλλη λέξη (π.χ. κρύο ή φράουλα). Οι ρόλοι εδώ είναι καλό και να αντιστραφούν δηλαδή τα παιδιά να κρύψουν ένα αντικείμενο και να ψάξει ο γονιός. Με τον τρόπο αυτό φαίνεται, αν έχουν κατανοήσει το παιχνίδι και τονώνεται η επιθυμία τους να αναλάβουν ένα πιο ηγετικό ρόλο.
Μια λίγο πιο πολύπλοκη έκδοση, που όμως λατρεύουν τα παιδιά, είναι: αφού κρύψουμε κάπου το θησαυρό, μετά αφήνουμε «ίχνη» τα οποία ακολουθούν τα παιδιά μέχρι να φτάσουν στο θησαυρό. Αφήνουμε για παράδειγμα ένα μήνυμα στο τραπέζι που λέει: «είμαι μεγάλο άσπρο με γυάλινη πόρτα και πλένω τα ρούχα, τι είμαι;» και τα παιδιά ενθουσιασμένα τρέχουν στο πλυντήριο, για να βρούνε το νέο «ίχνος» που λέει κάτι του τύπου: «αν και είμαι στην γωνιά, βγάζω ζέστη στον χιονιά και φροντίζω για να ‘ρθει ο Άη Βασίλης να μας βρει». Τα ίχνη τα διαβάζουμε δυνατά στα παιδιά και τα απολαμβάνουμε να φωνάζουν τις μαντεψιές τους και στην συνέχεια τρέχουν να ανακαλύψουν το επόμενο «ίχνος».
Η παντομίμα είναι από τα πιο διασκεδαστικά παιχνίδια. Βοηθάει το παιδί να συγκεντρωθεί αποκλειστικά και μόνο στην μίμηση και την κίνηση και ουσιαστικά στην καλύτερη αποτύπωση της. Κάνουμε παντομίμα σχετικά με τις καθημερινές συνήθειες (πλύσιμο δοντιών, μπάνιο) ρωτώντας το παιδί «τι κάνω τώρα;».
Οι λεκτικοί γρίφοι: «έχω στο μυαλό μου μια λέξη που αρχίζει να φωνάζει από (τυ) και τελειώνει σε (ρι)». Στην αρχή και στα μικρότερα παιδιά, καλό είναι να βάζει ο γονιός δισύλλαβες λέξεις και στην πορεία πολυσύλλαβες και εδώ μπορούν να αντιστραφούν οι ρόλοι όπως και στην παντομίμα.
Τα επιτραπέζια παιχνίδια όπως φιδάκι, uno, ντόμινο(με λουλούδια, αριθμούς, ζώα κλπ), κάρτες με διπλές εικόνες για να βρούμε τις ίδιες, το παιχνίδι μάντεψε ποιος(ρωτά ο ένας παίχτης «έχει μουστάκι;» ή «φορά γυαλιά» και σιγά-σιγά βρίσκουν ποιόν έχει επιλέξει ο αντίπαλος) αποτελούν πολύ καλή βοήθεια προς τα παιδιά αναφορικά στην χωροχρονική τους εξοικείωση. Ακόμα και με τα ζάρια μπορούν να εκπαιδεύονται στα μαθηματικά, ρίχνοντας το ζάρι ώστε να κερδίζει όποιος έχει το μεγαλύτερο ή για τα πιο μεγάλα παιδιά να παίζουμε με δύο ζάρια και να κάνουν την πρόσθεση ώστε πλέον να κερδίζει όποιος έχει το μεγαλύτερο άθροισμα.
Προκειμένου να εκτονώσει ο γονιός μια ενδεχόμενη υπερκινητικότητα των παιδιών μπορεί να ζητήσει από τα παιδιά να τρέξουν μέσα στο σπίτι και να αγγίξουν ένα αντικείμενο που το όνομά του αρχίζει από (κ). Τα παιδιά πρέπει να πιάσουν ένα αντικείμενο όπως καρέκλα, κατσαρόλα κ.ο.κ. Αυτή η δραστηριότητα αρέσει πάρα πολύ στα παιδιά, γιατί δεν είναι στατική και φυσικά τα εξοικειώνει πολύ εύκολα με το φωνημικό σύστημα της γλώσσας μας. Και εδώ οι ρόλοι πρέπει να αντιστραφούν.
Παίζω σκιτσογραφία. Αυτή η δραστηριότητα είναι εύκολη και για παιδιά που έχουν κινητικά προβλήματα και δε μπορούν να τρέξουν. Εναλλακτικά λοιπόν, αντί να τρέξουν και να πιάσουν το αντικείμενο μπορούν να το ζωγραφίσουν όπως εκείνα ξέρουν. Τις περισσότερες φορές θα αρνηθούν με τη δικαιολογία, ότι δεν μπορούν να το αποτυπώσουν. Ο γονιός τα ενθαρρύνει να ζωγραφίζουν, όπως μπορούν. Η μέθοδος αυτή τονώνει και το αισθητικό κριτήριο και τη φαντασία των παιδιών.
Υπάρχουν άπειρα παιχνίδια που μπορεί να «σκαρφιστεί» ο γοινιός προκειμένου να παίξει με τα παιδιά του χωρίς και ο ίδιος να καταπιέζεται από συγκεκριμένες επιλογές (π.χ. να παίξετε κούκλες ή play mobile ή αυτοκινητάκια). Δεν αναφέρθηκα καθόλου στα αυτονόητα παιχνίδια με την μπάλα. Παιχνίδια όπως «τα μήλα», ποδόσφαιρο, μπάσκετ κ.α. είναι από τα πιο ουσιαστικά παιχνίδια που βοηθούν στην κίνηση, το συντονισμό, την υπακοή στην ομάδα και στους κανόνες και την κοινωνικοποίηση των παιδιών. Είναι βέβαια παιχνίδια που χρείαζονται χώρο, και όταν δεν τον διαθέτει το σπίτι πραγματοποιούνται σε πλατείες, αυλές σχολείων κ.τ.λ.
Καλά να περάσετε και όπως λέει ο φίλτατος μπαμπάς Νίκος τα παιδιά σας ακόμα καλύτερα !
Υ.Γ. Το παραπάνω κείμενο είναι πόνημα της πολυαγαπημένης μας παιδαγωγού, δασκάλας των παιδιών μας στον παιδικό σταθμό, συγγραφέα και φίλη Κούλα Φλουρή που είχε την ευγένεια να μου παραχωρήσει για τον ιστοχώρο. Την ευχαριστώ ακόμα μια φορά για όλα όσα μας προσφέρει.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Να φροντίζετε τα παιχνίδια που δίνετε στα παιδιά σας να είναι κατασκευασμένα κατάλληλα για την ηλικία τους. Όλα τα ασφαλή παιχνίδια αναγράφουν μέσα σε ένα κόκκινο κύκλο στην συσκευασία, για ποια ηλικία προορίζονται. Μην εμπιστεύεστε κουκλάκια, μικροαντικείμενα, μπρελόκ, φακούς, μπιμπελό κ.α. μόνο και μόνο επειδή μοιάζουν όμορφα για να παίξει ένα παιδί. Μπορεί να έχουν μικρά τμήματα που να αποσπώνται και το παιδί να τραυματιστεί, να δηλητηριαστεί ή να πνιγεί.. Μην πειραματίζεστε με αντικείμενα που δεν προορίζονται για παιχνίδια και που μπορούν να αποδειχθούν πολύ επικίνδυνα (σακούλες, σκεύη, ρούχα με μικρά κουμπιά, αναπτήρες κλπ). Η αυτονομία του παιδιού μεγαλώνει μέρα με την μέρα. Ο κίνδυνος κάποιου ατυχήματος συνεχώς αυξάνει. Επειδή ακόμα και τα λεπτά αν όχι τα δευτερόλεπτα μετράνε, μην καθυστερείτε προσπαθώντας να αντιμετωπίσετε μια σοβαρή κατάσταση μόνοι σας.
ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΗΛΗΤΗΡΙΑΣΗΣ επικοινωνήστε άμεσα με το Κέντρο Δηλητηριάσεων στο 210 7793 777
ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ Η ΕΠΕΙΓΟΥΣΑΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ (σπασμοί, απώλεια συνείδησης-λιποθυμία- κλπ) επικοινωνήστε άμεσα με το ΕΚΑΒ στο 166
Ο Νίκος ασκεί την Παιδιατρική εδώ και 20 χρόνια και από το 2004 ζει και εργάζεται ως ιδιώτης Παιδίατρος στο Ρέθυμνο. Είναι blogger, σε μια προσπάθεια να περάσει γνώσεις σχετικά με την υγεία των παιδιών και όχι μόνο.